13.08.2020
RECENZJE
BATUSHKA – Раскол/Raskol

ABEL GANZ - The Life of the Honey Bee and Other Moments of Clarity

STEEL PROPHET - The God Machine

DEEP PURPLE - Whoosh!

BOB DYLAN - Rough And Rowdy Ways

KONTRKULTURA - Wszystko Już Powiedziane

VERBAL DELIRIUM - From The Small Hours Of Weakness

OSTA LOVE - About Time

SBB - Jerzyk

CHAOS OVER COSMOS - The Ultimate Multiverse

HOVERCRAFT - Fall

PIOTR DAMSE - Inside Outside

H-ONE - MMLXIX

ALBION - Albion

COLIN BASS /DANIEL BIRO - Still

MAGNUS KARLSSON'S FREE FALL - We Are The Night

BLACKLIGHT - Follow the Future

WAVE - [Dream]

DEPECHE MODE - Live Spirits Soundtrack

THE MOTH GATHERER - Esoteric Oppression

DIVINE WEEP - The Omega Man

HEART&REST - Shall We Begin?

HANGING GARDEN - Into That Good Night

MYRATH - Live in Carthage

ONE HOUR HELL - Voidwalker

DEACON BLUE - City of Love

RICK MILLER - Belief In The Machine

ROMAN ODOJ - Fiasko

MOUNTAINEER - Bloodletting

H.E.A.T. - II

ONE LIFE ALL-IN - Letter of Forgiveness


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - G » Gabriel, Peter - 1989 - Passion
Gabriel, Peter - 1989 - Passion

PETER GABRIEL - Passion


PETER GABRIEL - Passion

1. The Feeling Begins (4:00)
2. Gethsemane (1:23)
3. Of These, Hope (4:05)
4. Lazarus Raised (0:36)
5. Of These, Hope (Reprise) (1:06)
6. In Doubt (2:07)
7. A Different Drum (6:05)
8. Zaar (4:44)
9. Troubled (2:46)
10. Open (3:18)
11. Before Night Falls (2:16)
12. With This Love (3:36)
13. Sandstorm (2:55)
14. Stigmata (2:24)
15. Passion (7:36)
16. With This Love [Choir] (3:19)
17. Wall of Breath (2:25)
18. The Promise of Shadows (2:12)
19. Disturbed (3:07)
20. It Is Accomplished (3:30)
21. Bread and Wine (2:23)

Rok wydania: 1989
Wydawca: Geffen
http://petergabriel.com/




Pomiędzy "So" i "Us" wpisana została "Pasja". Pasja, która pewnie by nie powstała gdy by nie kontrowersyjny i (jak to często bywa z kontrowersyjnymi obrazami) fascynujący film Martina Scorsese "Ostatnie Kuszenie Chrystusa" według powieści Nikosa Kazantzakisa.

Peter Gabriel - doskonały wokalista jako twórca instrumentalnej muzyki filmowej czy to nie dziwne? Znawcy jego muzycznej kariery z pewnością zdziwieni nie byli. Z muzyką filmową artysta miał przecież już do czynienia, był przecież autorem ścieżki dźwiękowej do powstałego według poświeci Williama Whartona obrazu filmowego "Birdy" (w reżyserii Alana Parkera). O ile tamten obraz filmowy był z pewnością nieprzeciętny, tak tutaj artysta podjął się zadania wyjątkowego. Tak wyjątkowy film potrzebował wyjątkowej oprawy muzycznej. Nie pierwszy więc już raz do trudnych misji boska opatrzność wyznaczyła Gabriela. Gabriel spisał się archanielsko, z ogromnym wyczuciem przyoblekł sylwetkę Chrystusa w muzyczne szaty, by poprzez muzykę uwypuklić nie tyle boski co ludzki aspekt jego osoby. W kwestii muzycznej stylistyki filmowa ścieżka dźwiękowa nie odbiega aż tak bardzo od wspomnianego "Ptaśka". Więcej tu oczywiście orientalizmów i elementów etnicznych co zrozumiałe biorąc pod uwagę tematykę filmu. Muzyka etniczna fascynowały Gabriela już wcześniej, dzięki ścieżce dźwiękowej do filmu Scorsese dał więc upust swoim fascynacjom. Ogromne znaczenie na dzieło Gabriela miał oczywiście udział szerokiego grona muzyków pochodzących z tak egzotycznych krajów jak: Pakistan, Turcja, Indie, Wybrzeże Kości Słoniowej, Bahrajn, Egipt, Nowa Gwinea, Maroko, Senegal czy Ghana...

Istotna sprawą jest jak muzyka Gabriela powstała na rzecz obrazu filmowego funkcjonuje bez tegoż obrazu? By to sprawdzić wystarczy włączyć płytę, zamknąć oczy i wsłuchać się w potok własnych myśli krążących od Annasza do Kajfasza, by dzięki nim wskrzesić swoich własnych Łazarzy, uchronić przed kamienowaniem własne Magdaleny, by wreszcie uginając się pod ciężarem własnego krzyża dostrzec swoją własną Golgotę...

Swoją "Pasją" Peter Gabriel udowodnił, że jest nie tylko doskonałym muzykiem, sprawnie poruszającym się nie tylko w obszarach rocka i popu ale również w muzyce instrumentalnej Udowodnił jednym słowem, że jest nie tylko muzykiem, co po prostu Artystą...

9/10

Marek Toma
Komentarze