30.05.2020
RECENZJE
ANVISION - Love & Hate

NEUMA - Vol.2

SCEPTIC - Blind Existence

RUNNING WILD - Crossing the Blades Ep.

FREN - Where Do You Want Ghosts To Reside

KEEP ROCKIN' - Seismic Shift

EDDIE MULDER - Victory

DIAPOSITIVE - Give Me A Ride

TRANQUILLIZER 247 - Dziesięć

FIREWIND - Firewind

PARADISE LOST - Obsidian

FORCE OF PROGRESS - A Secret Place

KOMETY - Alfa Centauri

RESTLESS - Miasto Grzechu

THE BOOMTOWN RATS - Citizens Of Boomtown

KRZYSZTOF CUGOWSKI – 50/70

AUTOMB - Chaosophy

MUZOZOIC - Jazock?

NAKED ROOT - The Maze

CARNAL FORGE - Gun To Mouth Salvation

IKONODRAMA - Etched in the Spirit

THE MURDER CAPITALS - When I Have Fears

ABYSAL (THE ADAM JURCZYŃSKI PROJECT) - Return To The Live

DEPECHE MODE - Ultra

DELFINIA - Deep Elevation

ŁYDKA GRUBASA - Socjalibacja

IN2ELEMENTS - Cycles

JOHNOSSI - Torch//Flame

SILVERBONES - Wild Waves

THE STROKES - The New Abnormal

ME AND THAT MAN - New Man, New Songs, Same Shit, vol.1


Nawigacja
Artykuły » Książki » PERŁA. OBSESJE I NAMIĘTNOŚCI JANIS JOPLIN - Ellis Amburn
PERŁA. OBSESJE I NAMIĘTNOŚCI JANIS JOPLIN - Ellis Amburn

Ellis Amburn
PERŁA. OBSESJE I NAMIĘTNOŚCI JANIS JOPLIN


JJ
Przełożyła: Lidia Drapińska
Rok wydania: 2016
Wydawca: InRock





Spoglądam na zamieszczone w książce zdjęcie Janis Joplin wykonane przez Boba Seidmanna. Naga piosenkarka, obwieszona jedynie sporą ilością koralików. Śmiała i odważna rzecz jak na tamte czasy, ale kiedy zerkam na jej twarz widzę wylęknioną, niepewną siebie dziewczynę. W jej oczach widać strach, brak pewności siebie. Seidmannowi na tej fotografii udało się uchwycić Janis taką, jaką była w rzeczywistości. Z jednej strony nowatorska, przekraczająca granice hippisowska artystka, z drugiej pełna obaw kobieta, ogarnięta obsesją sexu, dla której uprawianie miłości było sposobem na zagłuszenie lęku przed odrzuceniem.

Wychowana w Port Arthur położonym w stanie Teksas, gdzie społeczność twardo trzymała się swych konserwatywnych poglądów na świat, miała spory problem z akceptacją jej osoby przez rówieśników. Bowiem Janis nie chciała być kimś przeciętnym, mierził ją schemat, co spotykało się z wykluczeniem poza nawias przez prawomyślnych Teksańczyków. Nierozumiana, wyszydzana , kiedy odkryła swój głos, ruszyła po własne przeznaczenie do San Francisco, by zatopić się w powstającej hippisowskiej kontrkulturze. Odniosła sukces lecz powoli i systematycznie zabijały ją nałogi: alkoholizm, narkomania i sexoholizm. Ostatecznie zmarła 4 października 1971 w Landmark Motor Hotel w Los Angeles, zagłuszając samotność wstrzyknęła sobie pozornie zwykłą dawkę heroiny, nie wiedząc że dealer sprzedał jej „czysty” narkotyk.

Ellis Amburn w swojej książce „Perła. Obsesje i namiętności Janis Joplin” skoncentrował się na opisaniu narkotyczno seksualnych wojaży artystki. Odarł Janis z jakiegokolwiek splendoru ogromnie utalentowanej wokalistki. Owszem pojawiają się tu i ówdzie należne jej słowa zachwytu, ale umykają w opisie studium rozpadającej się osobowości człowieka uzależnionego. Próżno szukać analizy jej twórczości, scenicznej drogi. Jeżeli już są przywoływane jakieś artystyczne wydarzenia to tylko ze względu na skandaliczne epizody bohaterki książki. Rozumiem, że zawarta ilość i personalny kontekst łóżkowych ekscesów może być ciekawa dla potencjalnego czytelnika zainteresowanego pozascenicznym życiem Joplin . Jednak opisywanie podobnych przygód (a jest ich sporo) ludzi z otoczenia piosenkarki lecz bez jej udziału i nic nie wnoszących do jej biografii jest przesadą i zwykłą stratą czasu dla czytającego. Niemniej książka oddaje prawdziwego ducha tamtego okresu, kiedy twórczy świat zachłystnął się hedonistycznym trybem życia. Jednak w odniesieniu do postaci Janis Joplin jest opowieścią jednowymiarową.

„Perła. Obsesje i namiętności Janis Joplin” nie jest książką dla kogoś, kto po raz pierwszy zamierza sięgnąć po biografię Janis, brak tutaj zbalansowanego obiektywizmu. Natomiast jeżeli ktoś zna dobrze jej życiorys, może dostarczyć wiele faktów wyjaśniających zachowanie i wybory wokalistki.

Witold Żogała
Komentarze