22.11.2019
RECENZJE

• GALLILEOUS - Moonsooon
• ISSUN - Dark Green Glow
• THE PAU - Raj
• THE HOLEUM - Sublime Emptiness
• RONNIE WOOD WITH HIS WILD FIVE - Mad Lad: A Live Tribute to Chuck Berry
• BLACK STONE CHERRY - Black To Blues 2
• RHAPSODY - Dawn of Victory
• FLESHWORLD - The Essence Has Changed But The Detail Remains
• YOGI LANG - A Way Out Of Here
• MYSTHICON - Into the Dark (EP.)
• ALHENA - Breaking the Silence...by Scream
• ADAM JURCZYŃSKI - Beyond the Horizon
• JOE BONAMASSA - Live At the Sydney Opera House
• GHOST - Infestissumam
• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted
• MILLENIUM - The Web
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise
• VISION DIVINE - When All The Heroes Are Dead
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• QUEENSRYCHE, FIREWIND, DARK SKY CHOIR - Kraków
• BEAST IN BLACK, MYRATH - Wrocław
• SACRED REICH - Kraków
• PROG THE NIGHT V - Łódź
• SOEN - Warszawa
• CLOSTERKELLER - Kraków
• RETROSPECTIVE, STARSABOUT, MAU&SCHNELLA - Piekary śląskie
• STEVE BOLTON, TAKAKARMA - Piekary Śląskie
• INO ROCK FESTIVAL - Inowrocław
• SCORPIONS - Gliwice
• RAMMSTEIN - Chorzów

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• COCHISE - Wojciech Napora
• RUMORE
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik
• RUNIKA - Adrianna ''Aminae'' Janusz
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox
• KASIA SZUBERT
• DREADNOUGHT
• ÖDERBEAST- Maciek Zalasiński

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted - Review
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise - Review
• WARBELL - Plague - Review
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik - Interview
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox - Interview
• POKERFACE - Xen Ritter - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - V » V/A - 1973 - To pejzaż mojej ziemi
V/A - 1973 - To pejzaż mojej ziemi

V/A - To pejzaż mojej ziemi


 V/A - To pejzaż mojej ziemi

Kyrie
Witaj (Bractwo Kurkowe 1791)
Słowa jak płótno (Halina Żytkowiak)
Znajdziemy sobie (Marek Grechuta)
Gloria
Przecież nas wita (Czesław Niemen)
Dokąd płyną rzeki (Jerzy Grunwald)
Credo
Wierzę drzewom (Stan Borys)
To pejzaż mojej ziemi (Mira Kubasińska & Breakout)
Sanctus
W tych pięknych miastach (Jerzy Grunwald)
Dobra jest ta godzina (Dwa Plus Jeden)
Benedictus
Czego nas uczą (Tadeusz Woźniak)
Niech będzie pochwalony (Bractwo Kurkowe 1791)
Agnus Dei
Moje słowa (Andrzej i Eliza)
Czy musisz odchodzić (Skaldowie)

Rok wydania: 1973
Wydawca: Polskie Nagrania





45 lat temu miała swoją premierę płyta, na której spotkali się Czesław Niemen, Marek Grechuta, Breakout i Skaldowie – ikony polskiej muzyki. Płyta niezwykła i dziwić może fakt, że dzisiaj jest praktycznie zapomniana oraz trudno dostępna.

„To pejzaż mojej ziemi” był kolejną próbą zmierzenia się muzyki popularnej z konstrukcją mszy. Tym razem autorzy wzorowali się na schemacie liturgii „De Angelis”. Autorzy, czyli Marek Sewen (odpowiedzialny za muzykę) oraz Adam Kreczmar i Jacek Hohensee (teksty). Oratorium rockowe (lub beatowe, bo tymi nazwami często je wówczas określano) prezentowane było w Polsce długo przed premierą przez różnych wykonawców i w 1973 roku doczekało się płytowej wersji wydanej przez Polskie Nagrania. Lista artystów, których udało się zaprosić do studia prezentuje się imponująco również po latach.

Twórców pejzażu na pewno warto pochwalić za wyczucie w doborze wykonawców do poszczególnych części mszy. Marek Grechuta mógłby podpisać się pod „Znajdziemy sobie”, „Przecież nas wita” mogłaby trafić na którąś z ówczesnych płyt Niemena, także Breakout trudno pomylić z innym zespołem... Ale również mniej kojarzeni lub nie mający nic wspólnego z rockiem czują się w tych piosenkach jak „ryba w wodzie” (Tadeusz Woźniak w balladzie „Czego nas uczą”, Jerzy Grunwald, Dwa Plus Jeden, czy Stan Borys w melodramatycznym „Wierzę drzewom”, który zresztą stał się najpopularniejszym fragmentem dzieła).

Podzielony na sześć części „To pejzaż mojej ziemi” jest dziełem nierównym, niektóre teksty rażą naiwnością i banałem, niektóre interpretacje mogą drażnić rockowe ucho, ale na pewno warto poznać ten materiał. Z okazji jubileuszu przydałaby się też porządna reedycja – tak winylowa, jak i kompaktowa...

Robert Dłucik
Komentarze