09.12.2019
RECENZJE
ARIA - Guest from the Shadow Kingdom

DEZERTER - Undergound Out of Poland

PERIHELLIUM - Prototype

MOTHER OF MILLIONS - Artifacts

TRIBULATION - Down Below

EUROPE - Europe

JAN METUS - Time Will Dissolve Our Shadows

JAN AKKERMAN - Close Beauty

REMEMBRANCE - Fall, Obsidian Night

PETR STEPAN & BRATRSTVO LUNY - Luna nad Iglau

DESTRUCTION - Born to Perish

GALLILEOUS - Moonsooon

ISSUN - Dark Green Glow

THE PAU - Raj

THE HOLEUM - Sublime Emptiness

RONNIE WOOD WITH HIS WILD FIVE - Mad Lad: A Live Tribute to Chuck Berry

BLACK STONE CHERRY - Black To Blues 2

RHAPSODY - Dawn of Victory

FLESHWORLD - The Essence Has Changed But The Detail Remains

YOGI LANG - A Way Out Of Here

MYSTHICON - Into the Dark (EP.)

ALHENA - Breaking the Silence...by Scream

ADAM JURCZYŃSKI - Beyond the Horizon

JOE BONAMASSA - Live At the Sydney Opera House

GHOST - Infestissumam

NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted

MILLENIUM - The Web

FRONTBACK - Don't Mind the Noise

VISION DIVINE - When All The Heroes Are Dead


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - C » COCHISE - 2019 - Exit: A Good Day To Die
COCHISE - 2019 - Exit: A Good Day To Die

COCHISE - Exit: A Good Day To Die


COCHISE

1. Bad Animal
2. Last Ride
3. Blast Of The Sun
4. Space Of Love
5. Pustki
6. Karzeł
7. W Pomorczach
8. Superstar
9. Ring o’Roses
10. The Weeping Song
11. Oceany

Rok wydania: 2019
Wydawca: Metal Mind Production
https://www.facebook.com/cochiserock/






Czy zespół Cochise wydaniem szóstej płyty w dotychczasowym dorobku, której nadał tytuł „Exit: A Good Day To Die” powiększy grono swoich fanów? Swoją drogą, imponująca jest konsekwencja i pracowitość muzyków. Albumy wydają co dwa lata lub rok po roku, jak w tym przypadku, a potem zwykle ruszają w trasy koncertowe, trwające niemal nieprzerwanie do wydania kolejnego wydawnictwa. I tak od dziewięciu lat trwa ich filmowy „Dzień świstaka”. W zasadzie ich pozytywistyczna praca u podstaw szerzenia idei rock’n’rolla wśród ludu od dawna przynosi efekty, co można sprawdzić na koncertach. W odróżnieniu do Phila Connorsa, głównego bohatera wspomnianego filmu, Cochise nie porusza się cały czas w tej samej rzeczywistości. Zmieniają się z płyty na płytę, każda z dotychczas wydanych, zachowując główne założenia stylu, jest inna. Tak samo „Exit: A Good Day To Die” różni się od pozostałych.

Pod względem aranżacyjnym płyta jest majstersztykiem. Ależ tutaj dopieścili wszystkie utwory, dbając o każdą sekundę ich trwania. Zmiany nastrojów czy rytmicznych metrum, ciekawe gitarowe riffy i trafione w punkt solówki, a w tle pojawiające się od czasu do czasu zaskakujące chórki lub… chwytające za serducho duety - takimi właśnie zasobami doskonale posłużyli się panowie z Cochise, tworząc najdojrzalszy zestaw piosenek jaki do tej pory zaprezentowali. Nie można zapomnieć o tekstach, w których ich autor a zarazem wokalista grupy Paweł Małaszyński znowu próbuje przekazać Światu treści ważne, jednocześnie jak zwykle zadbał o ich poetyckość. Od samego początku wiadomo, że słowa dotykać będę spraw istotnych. Jako wstęp do całości został użyty fragment wypowiedzi Dennisa Banksa lidera Ruchu Indian Amerykańskich, który kończy się zdaniem „dzisiaj jest dobry dzień by umrzeć”, użytego w kontekście walki rdzennej ludności Ameryki o prawa człowieka.

Wracając do muzyki, najokazalej prezentują się dynamiczne fragmenty płyty poczynając od „Bad Animal” i Last Ride skłaniających się ku metalowej klasyce o „pearjamowym” zabarwieniu oraz ciężki i potężny jakby na drugiej szali został położony Danzig wraz z Black Sabbath, utwór „Blast Of The Sun”. Jednak najwięcej energii i przebojowości zarazem posiada „Superstar”. Murowany przebój z płyty i koncertowy bis (tylko kto będzie śpiewał te świetne żeńskie chórki?). Poza tym, duże wrażenie sprawia „Space of Love” swoją zmiennością nastrojów i połamanym w środku rytmem. W tym miejscu musi pojawić się dygresja, że perkusista Adam Galewski na całym albumie odbębnił kawał świetnej roboty – znowu.

Środkowy fragment płyty zaskakuje, bowiem od niemal dekady czyli od debiutu („Still Alive”) nie można było usłyszeć Pawła Małaszyńskiego śpiewającego po Polsku. Na Exit: A Good Day To Die trafiły cztery takie piosenki z dominującym wśród nich utworem „Pustki” . Co ciekawe , śpiewając w języku ojczystym głos wokalisty brzmi jakby mniej drapieżnie, łagodniej.

I na koniec dwie wisienki czyli wyjątkowa ballada „Ring o’Roses” z wyjątkowym duetem w finale oraz cover piosenki Nicka Cave’a „The Wepping Song” . Z przeróbkami cudzych utworów bywa różnie. Dokonując zmian lub nadinterpretacji można przedobrzyć. Cochise natomiast ponownie jak w przypadku wcześniej coverowanych numerów The Doors czy Danzig, wyszedł z tego obronną ręką nadając „The Wepping Song” przyjemnego rockowego charakteru, dzięki temu zabrzmiał potężniej i bardziej podniośle niż oryginał. Dodatkowo wzbogacili pierwowzór cytatem z „Another Brick In The Wall Part 2” (Pink Floyd) puszczają tym samym oko do słuchacza.

No i powraca pytanie: czy zespół Cochise wydaniem szóstej płyty w dotychczasowym dorobku, której nadał tytuł „Exit: A Good Day To Die” powiększy grono swoich fanów? Odpowiedź brzmi: oczywiście..., że tego nie wiem, ale zrobił wiele by tak się właśnie stało.

9/10

Witold Żogała
Komentarze