28.05.2020
RECENZJE
SCEPTIC - Blind Existence

RUNNING WILD - Crossing the Blades Ep.

FREN - Where Do You Want Ghosts To Reside

KEEP ROCKIN' - Seismic Shift

EDDIE MULDER - Victory

DIAPOSITIVE - Give Me A Ride

TRANQUILLIZER 247 - Dziesięć

FIREWIND - Firewind

PARADISE LOST - Obsidian

FORCE OF PROGRESS - A Secret Place

KOMETY - Alfa Centauri

RESTLESS - Miasto Grzechu

THE BOOMTOWN RATS - Citizens Of Boomtown

KRZYSZTOF CUGOWSKI – 50/70

AUTOMB - Chaosophy

MUZOZOIC - Jazock?

NAKED ROOT - The Maze

CARNAL FORGE - Gun To Mouth Salvation

IKONODRAMA - Etched in the Spirit

THE MURDER CAPITALS - When I Have Fears

ABYSAL (THE ADAM JURCZYŃSKI PROJECT) - Return To The Live

DEPECHE MODE - Ultra

DELFINIA - Deep Elevation

ŁYDKA GRUBASA - Socjalibacja

IN2ELEMENTS - Cycles

JOHNOSSI - Torch//Flame

SILVERBONES - Wild Waves

THE STROKES - The New Abnormal

ME AND THAT MAN - New Man, New Songs, Same Shit, vol.1

NIGHTWISH - Hvman :||: Natvre

ADES NUMEN - War


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - G » Gabriel, Peter - 1989 - Passion
Gabriel, Peter - 1989 - Passion

PETER GABRIEL - Passion


PETER GABRIEL - Passion

1. The Feeling Begins (4:00)
2. Gethsemane (1:23)
3. Of These, Hope (4:05)
4. Lazarus Raised (0:36)
5. Of These, Hope (Reprise) (1:06)
6. In Doubt (2:07)
7. A Different Drum (6:05)
8. Zaar (4:44)
9. Troubled (2:46)
10. Open (3:18)
11. Before Night Falls (2:16)
12. With This Love (3:36)
13. Sandstorm (2:55)
14. Stigmata (2:24)
15. Passion (7:36)
16. With This Love [Choir] (3:19)
17. Wall of Breath (2:25)
18. The Promise of Shadows (2:12)
19. Disturbed (3:07)
20. It Is Accomplished (3:30)
21. Bread and Wine (2:23)

Rok wydania: 1989
Wydawca: Geffen
http://petergabriel.com/




Pomiędzy "So" i "Us" wpisana została "Pasja". Pasja, która pewnie by nie powstała gdy by nie kontrowersyjny i (jak to często bywa z kontrowersyjnymi obrazami) fascynujący film Martina Scorsese "Ostatnie Kuszenie Chrystusa" według powieści Nikosa Kazantzakisa.

Peter Gabriel - doskonały wokalista jako twórca instrumentalnej muzyki filmowej czy to nie dziwne? Znawcy jego muzycznej kariery z pewnością zdziwieni nie byli. Z muzyką filmową artysta miał przecież już do czynienia, był przecież autorem ścieżki dźwiękowej do powstałego według poświeci Williama Whartona obrazu filmowego "Birdy" (w reżyserii Alana Parkera). O ile tamten obraz filmowy był z pewnością nieprzeciętny, tak tutaj artysta podjął się zadania wyjątkowego. Tak wyjątkowy film potrzebował wyjątkowej oprawy muzycznej. Nie pierwszy więc już raz do trudnych misji boska opatrzność wyznaczyła Gabriela. Gabriel spisał się archanielsko, z ogromnym wyczuciem przyoblekł sylwetkę Chrystusa w muzyczne szaty, by poprzez muzykę uwypuklić nie tyle boski co ludzki aspekt jego osoby. W kwestii muzycznej stylistyki filmowa ścieżka dźwiękowa nie odbiega aż tak bardzo od wspomnianego "Ptaśka". Więcej tu oczywiście orientalizmów i elementów etnicznych co zrozumiałe biorąc pod uwagę tematykę filmu. Muzyka etniczna fascynowały Gabriela już wcześniej, dzięki ścieżce dźwiękowej do filmu Scorsese dał więc upust swoim fascynacjom. Ogromne znaczenie na dzieło Gabriela miał oczywiście udział szerokiego grona muzyków pochodzących z tak egzotycznych krajów jak: Pakistan, Turcja, Indie, Wybrzeże Kości Słoniowej, Bahrajn, Egipt, Nowa Gwinea, Maroko, Senegal czy Ghana...

Istotna sprawą jest jak muzyka Gabriela powstała na rzecz obrazu filmowego funkcjonuje bez tegoż obrazu? By to sprawdzić wystarczy włączyć płytę, zamknąć oczy i wsłuchać się w potok własnych myśli krążących od Annasza do Kajfasza, by dzięki nim wskrzesić swoich własnych Łazarzy, uchronić przed kamienowaniem własne Magdaleny, by wreszcie uginając się pod ciężarem własnego krzyża dostrzec swoją własną Golgotę...

Swoją "Pasją" Peter Gabriel udowodnił, że jest nie tylko doskonałym muzykiem, sprawnie poruszającym się nie tylko w obszarach rocka i popu ale również w muzyce instrumentalnej Udowodnił jednym słowem, że jest nie tylko muzykiem, co po prostu Artystą...

9/10

Marek Toma
Komentarze