15.07.2020
RECENZJE
WAVE - [Dream]

DEPECHE MODE - Live Spirits Soundtrack

THE MOTH GATHERER - Esoteric Oppression

DIVINE WEEP - The Omega Man

HEART&REST - Shall We Begin?

HANGING GARDEN - Into That Good Night

MYRATH - Live in Carthage

ONE HOUR HELL - Voidwalker

DEACON BLUE - City of Love

RICK MILLER - Belief In The Machine

ROMAN ODOJ - Fiasko

MOUNTAINEER - Bloodletting

H.E.A.T. - II

ONE LIFE ALL-IN - Letter of Forgiveness

TRAUMHAUS - In Oculis Meis

OBSIDIAN TIDE - Pillars of Creation

SUBSIGNAL - A Song For The Homeless - Live in Rüsselsheim 2019

FAIRYLAND - Osyrhianta

AL DI MEOLA – Across The Universe

KATATONIA - City Burials

DESERT NEAR THE END - Of Fire and Stars

VADER - The Darkest Age - Live '93

VADER - Solitude In Madness

TRK PROJECT - Kay & Gerda

WIEWIÓRKA NA DRZEWIE - Wiewiórka na drzewie

KAZIK - Zaraza

IN EXTREMO – Kompass zur Sonne

NEUMA - Weather

WE SELL THE DEAD - Black Sleep

ANVISION - Love & Hate

NEUMA - Vol.2


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - K » Kabanos - 2012 - Kiełbie we łbie
Kabanos - 2012 - Kiełbie we łbie
kabanos1. Baleron w kartoflach pod keczupem
2. Baba i dziad
3. Bagno
4. Klocki
5. Rakieta
6. Pijawki
7. Monopol
8. Motyl
9. Buraki
10. Psy, krowy i kapusta
11. Pancerz
12. Paliwoda

Rok wydania: 2012
Wydawca: Fonografika
http://www.kabanos.net/




Big Cyc przy Kabanosie to stateczna, poważna grupa rockowa. Weźmy taki cytat z oficjalnej strony: „Kabanos to zespół, który najpierw zrobił trzy płyty (Hej Wiśta Hola, Zesrała się dupa i płacze, Skarpetki muszą mieć wilgoć) a potem dopiero nauczył się je grać”. Albo taki fragment: „W Kabanosie są kary pieniężne za nieobecność na próbie. Zostały one wprowadzone w momencie, gdy wykryto iż Leszek woli chodzić do kina niż na próbę”. Styknie? Jeśli nie, proponuję rzucić okiem na tytuły kawałków, które trafiły na najnowszy album grupy.

Gwoli ścisłości: wspomniane wyżej płyty o jakże poetyckich tytułach to demówki, na oficjalny, pełnowymiarowy debiut Kabanos z podwarszawskiego Piaseczna czekał do 2007 roku. „Kiełbie we łbie” jest trzecią produkcją wydaną przez Fonografikę.

Czy twórczość Kabanosa może się spodobać? Owszem i to bardzo, pod jednym warunkiem: że przed naciśnięciem „play” zapomnimy o Yesach, Emersonach, muzycznej wirtuozerii i wokalnym kunszcie. Tu jest prosto i zazwyczaj krótko. Generalnie: punkowo z domieszką metalowych dźwięków. A teksty... Mogłyby stanowić temat porządnej pracy magisterskiej o granicach absurdu. Weźmy pod lupę kawałek numer jeden: „Mój pokoik nie ma okienka/W kącie leży stara zardzewiała łyżka/Na stoliku pusty talerzyk/Po podłodze biega przestraszona myszka” I dalej: „Nie wierzę, że baleron jest potrzebny mi bym godnie żył”(a wszystko to na tle podkładu a la System of A Down, zresztą fascynacje muzyką Amerykanów z ormiańskimi korzeniami dość często obecne są na „Kiełbie we łbie”).

Albo takie coś z pieśni „Klocki”: „Hej kolego porzeczkowy/Jesteś kwaśny, ale zdrowy/Pompuj piłkę/Wkładaj buty/Razem pobawimy się” (...) „Koleżanko malinowa/Cała jesteś owłosiona/Niech ci któryś naubliża/Walnę go w pusty łeb”. I jeszcze fragmencik z „Psów, krów i kapusty”: „A póki co tańczę w krzakach/I razem z wiatrem latam/Degustując w smakach/Unoszę się na łaskotkach róży/Wypijam nektar z purpurowej letniej burzy”. Oj, trzeba mieć mocno nierówno pod sufitem, żeby tworzyć takie dziełka...;) Konwencja całość przypomina mi Toy Dollsów. I podobnie jak w przypadku Angoli: albo się to kupuje, albo odrzuca...

Fakt: dość skromny warsztat instrumentalistów wyłazi w końcu na wierzch. Stosowanie tych samych grepsów i patentów trochę na wysokości szóstego kawałków zaczyna lekko nużyć. Ale ten Kabanos dawkowany w małych porcjach może się podobać. A jako rozweselacz jest po prostu niezastąpiony;)

6/10

Robert Dłucik

Ps. Na krajowym podwórku teksty Kabanosa konkurować mogłyby chyba tylko z Zacierem. „Przyleciał komar ze Babilonu”...




Komentarze