29.03.2017
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj si

Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
RECENZJE

• SOUNDS LIKE THE END OF THE WORLD - Stories
• DERANGED - Struck By A Murderous Siege
• FRANK CARTER & THE RATTLESNAKES - Modern Ruin
• SATYRICON - Satyricon
• ANATHEMA - Judgement
• T - Epistrophobia
• WINE GUARDIAN - Onirica
• EVERYTHING BEHIND - Man From Elsewhere
• HEE - System Otwarcia
• ALICE IN NEVERLAND - L'Ile aux tr廥ors
• LONELY ROBOT - Please Come Home
• THORNS - Stellar Deceit - Live in Oslo
• CIRYAM - Desires
• DORMANT DISSIDENT - Knightmares
• LUX PERPETUA - The curse of the Iron King
• WINGER - Karma
RELACJE Z KONCERT紟
relacja

• PROGROCKFEST 2017 - Legionowo
• SIENA ROOT, BRAIN CONNECT - Chorz闚
• CETI - 鏚
• DISPERSE, RETROSPECTIVE, AYDEN - Piekary 奸.
• DEVIN TOWNSEND PROJECT, BETWEEN THE BURIED AND ME, LEPROUS - Krak闚
• HAMMERFALL, GLORYHAMMER, LANCER - Warszawa
• HAPPYSAD - Sosnowiec
• ACID DRINKERS - Sosnowiec
• THE HUMPS - Piekary 奸御kie
• INO-ROCK 2016 - Inowroc豉w

wi璚ej relacji

WYWIADY
wywiad

• IRON MASK - Dushan Petrossi
• BURNING POINT - Pete Ahonen
• NOCNY KOCHANEK - Ojciec Arkadiusz
• MEMOCRASHER
• EDEN'S CURSE - Paul Logue
• KILLSORROW - Micha Sok馧
• RIVERSIDE - Mariusz Duda

wi璚ej wywiad闚

ARTICLES IN ENGLISH

• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview
• GUNSEN - The Adventure Of The Devil's Note - Review

more articles


Nawigacja
Artyku造 » Wywiady » KRUK - Piotr Brzychcy
KRUK - Piotr Brzychcy

KRUK
Piotr Brzychcy




KRUKNa scenie hard rockowej, KRUK umacnia swoj pozycj trzecim studyjnym albumem (nasza recenzja tutaj). Fani maj powody do zadowolenia, bo m闚i si, 瞠 nowa p造ta to najlepsza pozycja w dyskografii zespo逝.
Zar闚no nowa p造ta jak i sytuacja zespo逝 (zmiany, plany), by造 tematem naszej rozmowy z Piotrem Brzychcy - gitarzyst formacji.




Nowy album ju w notkach wydawniczych zapowiadany jest jako „inny” i „najlepszy” i ja musz si z tym zgodzi. Chcia豚ym jednak spyta o powody zmian. Od poprzedniej p造ty zmieni si klawiszowiec i zmienili軼ie brzmienie. W豉郾ie w zmianie klawiszowca upatruj powod闚 zmiany brzmienia, wydaje mi si, 瞠 klawisze s bardziej schowane, w miksie bardziej pow軼i庵liwe, wydaje mi si te 瞠 album jest bardziej gitarowy, Czy taki by zamys?


Nie by這 takiego zamys逝. Nie by這 瘸dnych zamys堯w. Jedynym zamys貫m by這 utrwalenie niesamowitej energii jaka w nas drzema豉, w trakcie tworzenia, aran穎wania materia逝 i nagrywania p造ty. Pokaza 鈍ie穎嗆 pokaza energi i przeskoczy poprzeczk, jak sobie postawili鄉y.
Bo poprzedni album by naprawd wysoko postawion poprzeczk dla zespo逝 kt鏎y tak sobie dzia豉 suwerennie i jest dodatkowo uznawany za niszowy. Wi璚 postawili鄉y poprzeczk wysoko i mieli鄉y na tyle energii, aby niespe軟a rok p騧niej j przeskoczy. Mieli鄉y te tego 鈍iadomo嗆, 瞠 jeste鄉y to w stanie zrobi.
Mo瞠 to troch sportowe podej軼ie, ale w muzyce kondycja jest te wa積a, znamy przecie w historii wiele wym璚zonych p造t, zm璚zonych sk豉d闚 i nieudanych p騧niej pozycji w dyskografiach przer騜nych wykonawc闚.
Pytasz o zmiany i ich wp造w na zesp馧. Oczywi軼ie ka盥a zmiana ma wp造w. Czy ta p造ta jest bardziej gitarowa czy nie, to akurat pozostawi豚ym przypadkowi. Na pewno zauwa篡貫, 瞠 jest mniej sol闚ek gitarowych, s one kr鏒sze, czasem bardziej zwarte, czasem delikatniejsze. Wi璚 z jednej strony niby wi璚ej gitar, z drugiej strony mniej. Wi璚 to te obraz tego, 瞠 nie ma 瘸dnej premedytacji i nikt nie pcha si na pierwszy plan.
Nowy klawiszowiec – Micha, to bardzo m這dy facet i nie ma muzycznej przesz這軼i, co bardzo nam odpowiada這. Z klawiszowcami jest ten problem, 瞠 graj w wielu zespo豉ch i graj te tzw. „joby”, przez kt鏎e s skrzywieni lekko i patrz na muzyk inaczej ni patrzy muzyk rockowy.
Tymczasem trafili鄉y na faceta, kt鏎y kocha rocka, ma 鈍iadomo嗆 klasyki, potrafi j oczywi軼ie gra, ca造 czas si uczy, ma這 tego jest jeszcze w tym wszystkim jakim innowatorem. Sprawia, 瞠 jego pomys造 s w豉郾ie na drugim planie, ale gdyby te pomys造 nagle wycofa z tej muzyki, to nagle okaza這by si, 瞠 czego bardzo brakuje, 瞠 jest gorzej. Takie jest moje zdanie.
Mogli鄉y od niego wymaga, 瞠by to by豉 taka stylistyka jak na poprzednich p造tach, 瞠by to by這 hammondowe, 瞠by to by這 ozdobione wieloma sol闚kami, ale popchn窸o nas w now stron Chcieli鄉y poczu 鈍ie穎嗆, rado嗆 grania, patrze sobie g喚boko w oczy i wiedzie, 瞠 to co robimy jest w豉郾ie nasze, wi璚 je郵i ty postrzegasz ten album jako nasz najlepszy, – to znaczy 瞠 to wysz這 z korzy軼i – i tyle.

Dalej b璠 pyta o zmiany... Dlaczego zmienili軼ie logo?

Je郵i przyjrzysz si obecnemu logo, zauwa篡sz 瞠 ma ono te same kszta速y, zmieni si charakter wewn皻rzny, a to tylko i wy陰cznie po to – w豉郾ie mam przed sob p造t i patrz na logo - 瞠by jak spojrzysz z daleka widzie napis „KRUK”, w sytuacjach kiedy robili鄉y koncerty i na plakatach pojawia這 si tylko to stare logo, dochodzi這 do tego, 瞠 ludzie nie potrafili tego przeczyta, nie potrafili wyodr瑿ni tych liter. Oczywi軼ie fani doskonale znali to logo, zreszt na p造cie te jest ono na naklejce. Nowe logo jest tym samym znakiem graficznym, tylko ubranym w czytelne literki.

No tak – teraz jak na to patrz, to faktycznie widz...

Ja walczy貫m o to logo, bo by造 sugestie, by by造 proste drukowane litery, a ja stwierdzi貫m, 瞠 musi by stary znaczek, oczywi軼ie te skrzyde趾a s jakby mniej ostre, ale jest to o co mi chodzi這.
I wszyscy, kt鏎zy mieli jakie pomys造 na logo kiedy zobaczyli ten m鎩 pomys, oczywi軼ie przetworzony przez grafika, m闚ili, 瞠 jest ok, 瞠 jest super. Mam nadziej, 瞠 jak to dostrzeg貫, to te ju wiesz , 瞠 ten charakter si nie zmieni.

Haha, no tak – teraz jako lepiej mi si na to patrzy.

Mo瞠 za wcze郾ie aby traktowa to jako trend, ale zauwa篡貫m, 瞠 wasze dwa poprzednie albumy mia造 d逝窺ze nazwy i trudniejsze do zapami皻ania, ten jest wr璚z ascetyczny. Ja znajduj w nim dwa przes豉nia: Be 3, czyli be free, slogan „by wolnym” i tr鎩ka jako, 瞠 to wasz trzeci album studyjny.


Jest dok豉dnie tak jak to odebra貫. Jeste鄉y fanami muzyki i interesujemy si pewnymi aspektami, wg喚biamy si w nie. Jako muzyk i jako fan muzyki zawsze zastanawiam si co mog da ludziom, Faktycznie nie ma w tym 瘸dnej filozofii, to bardzo proste, niekt鏎zy mog nawet powiedzie : „ ale wioska”. Ale jak masz mo磧iwo嗆 przekazania czego co jest podstaw do kombinowania, pobudzenia wyobra幡i, to w豉軼iwie dlaczego nie. „Tr鎩ka” jako trzeci album, „Free” jako wolno嗆, chcieli鄉y pokaza, 瞠 muzyka rockowa jest dla ludzi. Nie chodzi o to 瞠by by nabuzowanym, napompowanym, prowadzi do sytuacji depresyjnych. Chodzi o to, 瞠 w takiej muzyce te jest przestrze, jest powietrze, trzeba tylko otworzy szeroko oczy i to wszystko zobaczy.
My jako tw鏎cy te musieli鄉y otworzy szeroko oczy i zorientowa si, 瞠 tu jest jeszcze mn鏀two historii do zagospodarowania. Po prostu idziemy i robimy to, walczymy. Ten tytu jest takim przes豉niem. Bardzo kr鏒ko zwi篥le i na temat. Te w kontra軼ie do poprzednich tytu堯w.

Chcia貫m nawi您a do wersji j瞛ykowych. Pierwszy album pojawi si od razu w dw鏂h wersjach polskiej i angielskiej, po drugiej p造cie, pono ponawia造 si naciski i zarejestrowali軼ie niekt鏎e utwory tak瞠 po polsku, tym razem mamy jakby kompromis, bo od razu pojawia si 5 bonus track闚, 3 utwory po polsku i 2 instrumentalne.
Nie my郵eli軼ie o skitraniu tych utwor闚 na jakie wydawnictwo typu b-sides? Zamiast wyk豉da od razu wszystkie karty na st馧?


Zaczn mo瞠 od ty逝. Godzin temu by貫m w studiu, rozmawia貫m z jednym z producent闚, jest bardzo zadowolony, bo ju dawno nie pracowa przy takiej rockowej produkcji, wi璚 wci捫 jest ta niesamowita energia, kt鏎a nami kierowa豉 przy pracach. Pad豉 dzi nawet zupe軟ie spontaniczna propozycja 瞠by na wiosn pojawi豉 si reedycja + 3 nowe kawa趾i. Zesp馧 jest ca造 czas na fali rozwojowej, nie potrzebujemy trzyma czego w szufladzie, by p騧nej to wyci庵a , skoro mo瞠my proponowa rzeczy ca趾owicie nowe. Je郵i faktycznie dojdzie do reedycji, to zaproponuj na nie 3 nowe bonusy w miejsce tych obecnych.
Przy drugiej p造cie nikt nam tego nie narzuci, my bardzo chcieli鄉y dorzuci co w j瞛yku polskim, ale nie by這 takiej mo磧iwo軼i, nie by這 bud瞠tu na studio. W pewnym momencie pojawi豉 si sugestia z Polskiego Radia 瞠by nagra trzy utwory w j瞛yku polskim, gdy to pozwoli na wi瘯sze mo磧iwo軼i funkcjonowania na antenie.
Tym razem rzucili鄉y z t my郵 trzy kawa趾i w j瞛yku polskim i oczywistym jest , 瞠 one nie trafi do fan闚, kt鏎zy wol muzyk z angielskimi tekstami, wiesz, teraz udzielam wielu wywiad闚 – i uwierz zdania s bardzo podzielone. Niekt鏎zy m闚i, 瞠 to polskie, wspania貫, dlaczego nie wi璚ej, inni - no po co te polskie, przecie to beznadziejne (鄉iech).
Najwa積iejsze jest to, 瞠 mamy album i kto chce – s逝cha dalej, kto nie – naciska przycisk stop.
W przysz這軼i na pewno b璠ziemy nagrywa tak瞠 w j瞛yku ojczystym. Ja bardzo chcia貫m 瞠by ta p造ta ukaza豉 si jako album z dwoma kr捫kami, ze wzgl璠闚 biznesowych czasem nie ma takich mo磧iwo軼i.

Tym razem nie pokusili軼ie si o zaproszenie tak wyrazistych go軼i jak poprzednio (jak Kupczyka, White'a czy Kupich). Owszem pojawiaj si tu go軼ie ale nie tak charakterystyczni na tej scenie... dlaczego?

W naszym przypadku to nie jest kwestia promocji. My nie oczekujemy, 瞠 jakie nazwisko nas wywinduje i zwi瘯sz si s逝pki sprzeda篡. Dla nas to kwestia zabawy. Je郵i mamy okazj zaprosi takiego Doogiego White'a to dla nas jest to nieprawdopodobna historia, bo to jest tw鎩 idol i za酥iewa tw鎩 kawa貫k na twojej p造cie, dla mnie osobi軼ie historia na ksi捫k.
Tutaj mieli鄉y taki plan, 瞠by do „Child in time”, zaprosi Gillana, w zwi您ku z tym, 瞠 wsp馧pracowali鄉y z nim przy filmie o Chopinie i on pozna zesp馧 Kruk i nawet zapowiada nasz koncert, wi璚 by豉 taka nasza nadzieja, 瞠 na przyk豉d za酥iewa 3-4 wersy, to by這by niesamowite, bo ta wersja jest taka delikatna i w sam raz pod jego dzisiejszy g這s, ale niestety Gillan z powodu nagrywania swojej p造ty z Deep Purple odwo豉 nawet tras koncertow. Wi璚 nie dziwota, 瞠 kiedy my nagrywali鄉y on g堯wnie koncentrowa si na swoim albumie i odwo豉 wszystko wok馧. Kiedy wi璚 Gillan odpad, to stwierdzili鄉y, 瞠 nie b璠zie 瘸dnych go軼i specjalnych, a to, 瞠 pojawia si Auman z Frontside i Marcin Kindla, to jest ca趾owitym spontanem, dodaje kontrastu i smaku muzyce. Zbieraj帷 opinie od fan闚, to jeszcze nie s造sza貫m z貫go s這wa na ten temat, generalnie s opinie, 瞠 jest fanie 瞠 jest klimat, 瞠 robi si co innego, 瞠 taki kawa貫k jest inny ale ma energi Kruka i daje fajny „pa貫r”.

Piotr BrzychcyDlaczego na singla wybrali軼ie numer „Gdyby upad 鈍iat”? Moim zdaniem, jeden z gorszych utwor闚 na p造cie.

No nie ma co ukrywa to inne spojrzenie, poprockowe granie – radiowe, mo積a by powiedzie. Nazwa Kruk jest znana w 鈔odowisku muzyki rockowej, chcieli鄉y pokaza t nazw ka盥emu.
Siad貫m z gitar akustyczn, zagra貫m numer, powsta tekst, powsta aran i nagle okaza這 si, 瞠 jest taki kawa貫k, i ka盥y ugryz si w paznokie i powiedzia „co teraz”?
To nic, zostawiamy ten numer taki jaki jest. Ma這 tego, mo瞠 tym numerem dotrzemy do kogo wi璚ej? I co si okazuje, finalnie, polecia ten numer w wielu radiostacjach w kt鏎ych normalnie nie pu軼iliby Kruka poniewa tak gitara elektryczna jest zabroniona, zakazana.
I generalnie mo積a by si na takie stacje wypi望. Ale dosta貫m wiele maili, czy wiadomo軼i przez facebooka, od ludzi kt鏎zy s造szeli ten numer i dzi瘯i niemu odkryli muzyk Kruka, ludzie kt鏎zy nie s逝chali rocka, bo im si wydawa這, 瞠 to takie ci篹kie i mroczne. Wi璚 nie tylko docieramy do ludzi, kt鏎zy s逝chaj rocka, ale tak瞠 w pewnym sensie nawracamy... ja wiem, 瞠 to jest bardzo daleko id帷a filozofia, bo wiadomo, 瞠 鈍iata nie zmienimy, ale my郵, 瞠 ten utw鏎 ma swoje miejsce na tej p造cie. Je郵i spojrzysz na ca這kszta速 tej p造ty, na prawdziwo嗆 muzyki rockowej jaka na niej jest zawarta, to ten utw鏎 ma na niej swoje miejsce jako kawa貫k przyci庵aj帷y ludzi do muzyki rockowej. Oczywi軼ie jest w innej estetyce i zdziwi豚ym si jakby mi powiedzia, 瞠 to jest jeden z najlepszych utwor闚 na p造cie, nie wiedzia豚ym co odpowiedzie. A tak – m闚imy tym samym j瞛ykiem, ja oczywi軼ie mam do niego sw鎩 sentyment bo jestem jego tw鏎c, bo go pisa貫m, bo np., grali鄉y go z Wi郾i tylko na gitarze akustycznej i bongosach. Wi璚 podkre郵am – on zrobi dok豉danie tak robot jaka mia zrobi, wszystkiego byli鄉y 鈍iadomi, jeste鄉y i tego typu historie te s potrzebne w rock n rollu, zreszt popatrz na Scorpions czy Europe itd.

Rozumiem, nie dr捫 dalej... (鄉iech)
Chcia豚ym teraz przeskoczy na kwesti koncert闚, bowiem supportowali軼ie najwi瘯szych tuz闚 hard rockowych. Chcia貫m zapyta co dalej. Jakie s wasze plany koncertowe, czy my郵isz, ze czas ju gra jako headliner, na w豉sne konto?


Grali鄉y swoje trasy po ka盥ej p造cie w zasadzie, zawsze mieli鄉y zespo造, kt鏎e nas w jaki spos鏏 wspomaga造 i gra造 przed. I to oczywi軼ie jest mega-fajne, bo masz komfort, 瞠 ten koncert tak naprawd nale篡 do ciebie, mo瞠sz zagra repertuar o d逝go軼i takiej jak sobie wymarzysz i jak czujesz i jak publiczno嗆 chce – i to jest pi瘯ne. B璠ziemy kontynuowa granie w豉snych koncert闚, bo cho熲y przysz豉 tylko jedna osoba, to znaczy 瞠 przysz豉 ona specjalnie po to by pos逝cha twojej muzyki, patrze na to co potrafisz, doda ci werwy do grania. W sytuacji gdy tych os鏏 jest kilkadziesi徠 albo kilkaset to jest ju bajka, nie mo積a wtedy o niczym wi璚ej marzy. Dlatego ja wychodz z takiego za這瞠nia, 瞠 wszystkie samodzielne koncerty Kruka s najwa積iejsze, natomiast koncerty u boku gwiazd to takie prywatne spe軟ienie marze. Widzisz jako fan muzyki wybitne produkcje koncertowe od 鈔odka masz mo磧iwo嗆 w nich uczestniczy. Ma這 tego, grasz przed fenomenaln publiczno軼i, bo um闚my si, Kruk nie 軼i庵nie dzisiaj 7000 widz闚, do doliny Charlotty, cho bardzo bym tego chcia i 篡czy豚ym sobie tego. Je郵i by tak si sta這, to znaczy這by 瞠 kondycja muzyki rockowej jest wspania豉 i wszyscy mogliby鄉y sobie pogratulowa.

Wraz z poprzednim albumem wydali軼ie DVD. Dla wielu zespo堯w jest to punkt do kt鏎ego si d捫y. Jaki jest zatem wasz kolejny wymarzony cel w karierze?

MMP wydaje bardzo cz瘰to DVD z Teatru, i powiem szczerze, mam w g這wie rejestracj takiego koncertu Kruka z go嗆mi, przyjaci馧mi, tak mo瞠 w豉郾ie p馧-akustyczn energi, gdzie s zar闚no takie numery, 瞠 noga sama chodzi a i takie kt鏎e wywo逝j melancholi jak cho熲y taki Child in Time. Kt鏎y pojawi si dlatego, 瞠 kiedy mieli鄉y okazj zagra u boku Debbie Davis i musieli鄉y przygotowa taki stonowany set, akustyczne przer鏏ki i to sprawi這, 瞠 publiczno嗆 zacz窸a zupe軟ie inaczej postrzega nasz zesp馧 na ca趾owicie innym poziomie spojrzeli na Kruka.
Chcia豚ym do tego d捫y aby takie wydawnictwo si pojawi這. Ale to oczywi軼ie nie jest g堯wnym celem, bo g堯wnym celem jest propagowanie tego co najwa積iejsze, czyli muzyki, kt鏎a w nas siedzi, dzia豉. To by這by fajne, mie raz na p馧tora roku nowe wydawnictwo, gra trasy koncertowe, 篡 z tego i pisa jak捷 tam 軼ie磬 muzyki rockowej, przy okazji umacnia jej pozycj na rynku muzycznym. Ca造 czas ci庵le kto m闚i, 瞠 rock to prze篡tek i nic ju si nie da zrobi. Ja mog wzi望 go za r瘯 jak przedszkolaka i pokaza jak sprzedaje si album Kruk i powiedzie, 瞠 nie ma racji.

Dzi瘯i, to w豉軼iwie wszystkie moje pytania na koniec poprosz o jak捷 point, mo瞠 odezw do naszych czytelnik闚.

Jak najbardziej – Pozdrawiam . Zawsze blisko jeste鄉y z waszym serwisem, nawet nieco ci捫y這 mi gdzie, 瞠 nie zrobili鄉y tym razem raportu ze studia (Dziennik Pok豉dowy przyp. Red), ale to wszystko jest do nadrobienia...

Pyta: Piotr Spyra
Zdj璚ie: kadr z teledysku: "Gdyby upad 鈍iat"
Komentarze
Komentarze
Brak komentarzy. Mo瞠 czas doda sw鎩?
Dodaj komentarz
Zaloguj si, aby m鏂 doda komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani u篡tkownicy mog ocenia zawarto嗆 strony
Zaloguj si lub zarejestruj, 瞠by m鏂 zag這sowa.

Brak ocen. Mo瞠 czas doda swoj?