14.12.2017
RECENZJE

• THE BLACK NOODLE PROJECT - Divided We Fall
• MAREK BILIŃSKI - Ogród Króla Świtu
• BLIND EGO - Liquid Live
• HARMONIC GENERATOR - Heart, Flesh, Skull, Bones
• INVERTED MIND - Broken Mirror
• ELVENKING - Secrets of the Magick Grimoire
• BLACKFOOT - Southern Native
• SILHOUETTE - The World is Flat And Other Alternative Facts
• ANN - Fragmenty
• J.D. OVERDRIVE - Wendigo
• HIGHWAY - IV
• MYOPIA - Transmyoptic Interconnection
• MOUNTAINEER - Sirens & Slumber
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Wrocław
• ANATHEMA - Warszawa
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Warszawa
• EPICA, VUUR, MYRATH - Kraków
• KABAT - Trzyniec
• UNEVEN STRUCTURE, VOYAGER, MENTALLY BLIND - Wrocław
• PRISTINE - Chorzów
• PROCOL HARUM - Katowice
• SEATTLE NIGHT V - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland
• CRYSTAL VIPER - Marta Gabriel
• SINNER - Tom Naumann
• HELLOWEEN - Michael Weikath
• DAS MOON / WE HATE ROSES - Daisy Kowalsky
• KAIPA - Hans Ludin

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - H » Hee - 2017 - System Otwarcia
Hee - 2017 - System Otwarcia

HEE - System Otwarcia


Hee - 2017 - System Otwarcia

1.Obrona 04:28
2. Szaman 05:11
3. Animu$ 04:09
4. Zabawa w Globus 05:43
5. Śpiący - Rozbudzeni 03:41
6. Mirage 04:35
7. Linia pomocy 04:25
8. Udar na drodze 05:01
9. Aura 03:59
10. Omnibus 04:34
11. Atakuję 04:23

Rok wydania: 2017
Wydawca: HEE- System Otwarcia
http://marcinsady.com/




Hee - za takim krótkim szyldem, kryje się autorski projekt lubelskiego wokalisty i instrumentalisty Marcina Sady. Hee, nie jest jego pierwszym zetknięciem się ze światem muzyki. W latach 2004 – 2006, jako klawiszowiec, związany był z grupą Whisky. Od 2008 roku, pełnił natomiast rolę wokalisty w post rockowej grupie Loom, z którą w roku 2011 wydał longplay „Tkanina”. W 2014 roku zrodził się pomysł na jego własny eksperyment muzyczny. Tworzy więc Hee, ale również współrealizuje inicjatywę The Last Cube of Sugar. Jednocześnie komponuje muzykę ilustracyjną na potrzeby audiowizualne i multimedialne. Premiera debiutanckiego krążka Hee - „System Otwarcia”, miała miejsce 3 stycznia 2017 roku.

Na wstępie muszę zwrócić uwagę, na staranne i bardzo oryginalne, fizyczne wydanie płyty. Tutaj bowiem również została zawarta pewna artystyczna wizja. Okładka ukazuje obraz nieba, z zaznaczoną konstelacją gwiazd. W tym przypadku gwiazdozbiór został wymyślony przez samego autora muzyki, „to jego własny kosmos”. We wnętrzu bookletu, nie ma konwencjonalnej książeczki, przybrała ona formę fiszek. Każda karteczka podporządkowana została jednemu z tytułów. Awersy zawierają zdjęcia autentycznych gwiazdozbiorów , m.in Bliźnięta (znak zodiaku Marcina Sady) , na rewersach umieszczono natomiast teksty poszczególnych kompozycji. Za stronę graficzną, odpowiedzialna jest Anna Chmielnik.

Najważniejsze jednak jest to, co zostało zawarte pomiędzy gwiazdami - sama muzyka.
„...Hej, nadaję falą. Jest blask . Wesoło, Blisko Gwiazd...”

Muzyczny świat w którym obraca się Marcin Sady zgrabnie łączy naturalne, akustyczne dźwięki, oparte głównie na brzmieniu gitary akustycznej, z współczesną elektroniką, pełną przestrzennych efektów modulacyjnych, loopów i perkusyjnych smaczków. Taka muzyka, stanowi idealny podkład pod walory wokalne artysty i jego poetyckie teksty. Teksty, pozwalają na pewną dozę, indywidualnej, subiektywnej interpretacji.
Krótkie logo projektu -Hee, skojarzyło mi się z gabrielowskimi tytułami płyt („So”, „Us”, „Up”). Właśnie wokale, ale również sama muzyka powinny sprawić wiele przyjemności miłośnikom Petera Gabriela. W bardziej ekspresyjnych, dosadniejszych fragmentach ( „Obrona”, „Animus”), jego wokal kojarzy mi się natomiast, z liderem i wokalistą bielskiego Lizarda, Damianem Bydlińskim. Innym zaś razem, skojarzenia lgną w stronę Marka Hollisa z Talk Talk. W kilku fragmentach („Linia pomocy”) jego głos został przetworzony elektronicznie. To luźne, subiektywne skojarzenia, prawdopodobnie artysta, ma zupełnie inne muzyczne inspiracje.

Sama muzyka, bliska jest natomiast temu, co w swojej twórczości do powiedzenia mistrz ambientu David Sylvian. Trudno wyróżnić tutaj jakąś kompozycję , płyta swoim onirycznym klimatem urzeka w całości i tak chyba powinna być postrzegana. Jednak gdybym musiał wyróżnić jakiś fragment, to byłby to pewnie „Omnibus”. W muzykę wpleciono tutaj słowa, jakby z rozmowy telefonicznej (głosu użyczyła Beata Radaszewska). Dzięki takiemu zabiegowi, uzyskano podobny efekt, jaki można usłyszeć na płycie „ Cinematic” Lebowskiego ( tam, w muzykę wplecione zostały dialogi z filmów). Wyjątkowej urody, jest również przepełniona liryzmem, ostatnia kompozycja zamieszczona na płycie - „Atakuję”

No cóż, jak śpiewa Marcin Sady w utworze „Linia Pomocy”:
„... Trzeba wrócić póki kontakt z ziemią mam...”

Żywię nadzieję, że po „Systemie otwarcia”, historia projektu nie zostanie zamknięta i po tak ciekawym debiucie, doczekamy się kolejnych „systemowych dźwięków”.

8,5/10

Marek Toma

Komentarze