20.01.2019
RECENZJE

• MENTOR - Cults, Crypts and Corpses
• MAJESTY - Rebels
• CHANDELIER - Facing Gravity
• JUDAS PRIEST - Jugulator
• BIBIKINGS - Pół na pół
• FIZBERS - Die Without Living
• DEADBORN - Dogma Anti God
• POWER OF TRINITY - Ultramagnetic
• STRATOVARIUS - Enigma: Intermission II
• TRAKTOR - Šachoffnice
• DIONYSUS - Anima Mundi
• LEASH EYE - Blues, Brawls & Beverages
• MARS PROJECT - House of the Restless
• LUCIFER’S CHILD - The Order
• DECONSTRUCTING SEQUENCE - Cosmic Progression: An Agonizing Journey Through Oddities of Space
• THESIS - Kres
• ASHBURY - Something Funny Going On
• ARTILLERY - The Face Of Fear
WYWIADY
wywiad

• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Relacje z koncertów » 2018.05.18 - JAZZ Q - Chorzów
2018.05.18 - JAZZ Q - Chorzów

18.05.2018
Jazz Q - „Tlenownia”, Chorzów



jazz qMuzyczna scena dawnej Czechosłowacji przyniosła sporo ciekawych zespołów i płyt. Tamtejsze zespoły z kręgu szeroko rozumianego rocka nie miały lekko po stłumieniu „praskiej wiosny”. Komunistyczni decydenci oraz podlegli im cenzorzy mieli ciekawe podejście: kapele z „niepoprawnymi” tekstami miały pod górkę, nawet instrumentalne formacje były wydawane przez państwowe wytwórnie oraz regularnie koncertowały. Jedną z takich grup było Jazz Q, prowadzone przez pianistę i kompozytora Mariana Kratochvila. Występ czeskiej legendy zwieńczył koncertową odsłonę drugiej edycji chorzowskiego Vinyl Festivalu.

Jazz Q zaczynało jeszcze w połowie lat sześćdziesiątych, ale największe sukcesy formacja odnosiła w kolejnej dekadzie. Wtedy też zespół zwrócił się w stronę progrocka oraz bluesa. „Pozorovatelna”, „Symbiosis” oraz – utrzymana w modnej wówczas stylistyce fusion - „Elegie” to płyty należące do kanonu czeskiej muzyki.

I właśnie od tytułowej kompozycji z pierwszej z wymienionych albumów rozpoczął się ten piątkowy koncert (poprzedzony krótką rozmową z liderem zespołu). Jazz Q nie przyjechał jednak na Vinyl Fest, by odcinać kupony od dawnej popularności. Zagrali sporo nowszych utworów, w tym jeden całkowicie premierowy. Lider – mimo że przekroczył już 70 wiosen – wciąż w świetnej formie. Widać, że aktywny tryb życia (Marian Kratochvil jest zapalonym himalaistą) mu służy. Nowości nowościami, ale prawdziwą „wisienką na torcie” pierwszej części koncertu było rewelacyjne wykonanie „Toledo”, utworu z klasycznej płyty „Elegie”. Popisy instrumentalistów obsługujących perkusjonalia – vyborne!

Po krótkiej przerwie, muzycy wrócili na scenę „Tlenowni”. Druga część koncertu była zaskakująco....bluesowa. Pojawiły się również utwory z partiami wokalnymi (głosowo udzielał się gitarzysta), panowie sięgnęli nawet po standard J.J. Cale'a. Ale na finał zrobiło się naprawdę jazzowo, każdy z członków zespołu miał swoje solowe „pięć minut”...

Drugi Chorzów Vinyl Festival zakończył się więc mocnym akcentem. Tegoroczna edycja wysoko zawiesiła poprzeczkę i oby organizatorom udało się ją przeskoczyć wiosną 2019 roku... Szkoda tylko, że nie będzie okazji do sprowadzenia paru innych czeskich legend rocka – ich liderzy grają już niestety w innej Orkiestrze...

Robert Dłucik

Komentarze