21.09.2018
RECENZJE

• MASTERPLAN - Novum Initium
• ANN WILSON - Immortal
• U.D.O. - Steelfactory
• BONJOUR TRISTESSE - Your Ultimate Urban Nightmare
• CORRUPTION - Ruin Of A Man (EP)
• THE PINEAPPLE THIEF - Magnolia
• FRONTSIDE - Zniszczyć wszystko
• TRACY CHAPMAN - Tracy Chapman
• PAUL McCARTNEY - Egypt Station
• SEASONAL - Heartvoid
• 2LATE - Easy (EP)
• SLASH - “W jamie węża” - Paul Stenning
• PALLAS - XXV
• THE PINEAPPLE THIEF - Dissolution
• HERMAN FRANK - The Devil Rides Out
• IAN GILLAN AND THE JAVELINS - s/t
• MY SECRET SAFE - Storytelling (EP)
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków
• PROG IN PARK - Warszawa
• ROGER WATERS - Kraków
• ROGER WATERS - Kraków
• ROGER WATERS - Kraków
• IRON MAIDEN, TREMONTI - Kraków
• BRACIA, MICHAŁ SZPAK - Piekary Śląskie
• KEN HENSLEY & LIVEFIRE, COVER FESTIVAL - Piekary Śląskie
• ICED EARTH, HORRORSCOPE, CHAINSAW - Kraków
• RIVERSIDE, MECHANISM, AMAROK - PROGROCK EVENING - Konin
• GUNS N' ROSES, VOLBEAT - Chorzów

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• LAURA COX
• TWO TIMER
• SZKLANE OCZY
• LORDI - Ox
• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles

POLECAMY

Nawigacja
Artykuły » Recenzje - F » FALL OUT BOY - 2018 - MANIA
FALL OUT BOY - 2018 - MANIA

FALL OUT BOY - MANIA


FALL OUT BOY - MANIA

1. Stay Frosty Royal Milk Tea
2. The Last Of The Real Ones
3. Hold Me Tight Or Don’t
4. Wilson (Expensive Mistakes)
5. Church
6. Heavens Gate
7. Champion
8. Sunshine Riptide
9. Young And Menace
10. Bishops Knife Trick

Rok wydania: 2018
Wydawca: Island Records
https://falloutboy.com/





Czasy, kiedy wydawało mi się, że wszystko co na lewo od Slayera jest do dupy już dawno przeminęły. Już jakiś czas temu zacząłem ostrożnie podchodzić do syntezatorów w identyczny sposób jak pies obwąchujący nową osobę zbliżającą się do swojego właściciela. Obecnie mój romans z Depeche Mode, Alphaville i Kraftwerk trwa w najlepsze, a jego końca nie widać. Tylko czy elektronika elektronice równa?

No właśnie tu pojawia się problem. Bo czy kompozytorsko-wykonawcze perełki w rodzaju "Walking In My Shoes" czy "Big In Japan" można stawiać w jednej linii obok dokonań takiego na przykład Timbalanda (który notabene popełnił płytę z Chrisem Cornellem)? I gdzie w tym wszystkim należy umiejscowić grupę Fall Out Boy i jej najnowszy studyjny krążek? No cóż, gładka produkcja "MANII" i ogrom zawartych na niej plastikowych brzmień sprawia, że aby dostrzec jej walory trzeba zdobyć się na naprawdę obiektywne ujęcie tematu.

Jest tu kilka chwytliwych utworów. Moim osobistym faworytem jest "Wilson (Expensive Mistakes)". Po prostu fajna popowa melodia, która mniej ortodoksyjnym maniakom ciężkiego łupania, do których sam się zaliczam, może posłużyć za chwilę wytchnienia. Wyróżnia się też "Champion", który po kilku przesłuchaniach można na upartego nazwać najbardziej gitarowym (chociaż biorąc pod uwagę, że w pozostałych utworach gitar nie ma prawie wcale, nie wiem czy to aż taki silny komplement). W "Church" pojawia się adekwatny do tytułu niby-kościelny chór budujący nastrojowe tło. Udanym utworem jest "Heaven's Gate", przebojowa ballada, w której w pewnym momencie słychać czyste wysokie nuty gitary basowej, a na samym końcu słyszymy pojedyncze dźwięki fortepianu. Jedyne co mnie drażni w tym kawałku to rozpoczynający go krzyk Patricka Stumpa. Niepotrzebny, nawet lekko fałszywy. Wielokrotnie w moich recenzjach wspominałem o klamrze kompozycyjnej, występuje ona również tutaj. Zarówno pierwszy jak i ostatni utwór na albumie posiadają taką "kosmiczną" głębię. W gruncie rzeczy cała płyta jest taka zimna i nastrojowa z czym koresponduje adekwatna oprawa graficzna.

Minusy? No cóż, kiedy metalowiec słucha płyty popowego zespołu, pierwszą, często wykrzyczaną na głos, myślą jest "o ja p*******, co to za g****!" Mi już przy drugim utworze przeleciało przez myśl "czy dam radę wytrwać do końca?". Dałem i tak jak wspomniałem powyżej znalazłem tu kilka fragmentów, do których prędzej czy później wrócę. Jednak sam "The Last Of The Real Ones" jest okropny. To ciągłe powtarzanie frazy tytułowej jest wybitnie męczące i w moim mniemaniu może się podobać tylko uczennicom szkoły podstawowej, które co prawda chcą zacząć słuchać rocka, jednak zanim się to stanie, to jeszcze trochę do tych dyskotek pochodzą. Całkowicie mdłe jest "Sunshine Riptide" z udziałem niejakiego Burna Boy'a. Pojawiające się na początku tego utworu frazy nagrane wspak przywodzą mi na myśl "habarlaba habarlaba hesk" autorstwa pewnego rapera mieniącego się Królem Albanii. Te dwa kawałki można jeszcze jakoś przeboleć, bo stylistycznie pasują do reszty albumu, natomiast kompletnie niesłuchalnym dnem jest "Young and Menace". Ten szkaradny romans z brzmieniami klubowo-dubstepowymi wymazał moje dobre wrażenia po wysłuchaniu "Champion" czy "Heaven's Gate" niemal do zera. Antymuzyczny jazgot został dodatkowo okraszony niezwykle irytującymi przetworzonymi piskami wokalisty. Mogli chłopcy sobie darować umieszczanie tego na albumie.

Podsumowując, "MANIA" posiada wszystkie przymioty, które cechują popowe albumy drugiej dekady XXI wieku. Mamy wspomnianą już gładką produkcję, udział rzeszy producentów i zewnętrznych współkompozytorów. Ma lepsze i gorsze momenty, ale brakuje jej wiodącego hitowego singla, takiego jak "Radioactive" pokrewnej gatunkowo grupy Imagine Dragons. W świetle tego ostatniego argumentu zakładam hipotezę, że nowe dzieło Fall Out boy przepadnie wkrótce w zalewie podobnych sobie produkcji.

5/10

Patryk Pawelec
Komentarze