18.07.2019
RECENZJE

• MAZOLEWSKI PORTER - Philosophia
• LONDON SILENCE - Virus
• AARON BROOKS - Homunculus
• HATE ETERNAL - Upon Desolate Sands
• BRUCE SPRINGSTEEN - Western Stars
• ANVIL - Pounding the Pavement
• MISERY INDEX - Rituals of Power
• MYRATH - Shehili
• SMASH THE CRASH - PL Lady
• BON JOVI - REDAKCYJNY TOP
• BLACK MAJESTY - Children of the Abyss
• GARY MOORE - After the War
• AMAROK - The Storm
• SEVEN STEPS TO THE GREEN DOOR - The?Lie
• MOB RULES - Hollowed Be Thy Name
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PROG IN PARK - Warszawa
• BON JOVI - Warszawa
• MARK KNOPFLER - Kraków
• MYSTIC FESTIVAL (dzień 2) - Kraków
• MYSTIC FESTIVAL (dzień 1) - Kraków
• MUSE - Kraków
• RIVERSIDE - Chorzów
• KISS - Kraków
• KISS - Kraków
• SLAYER, BEHEMOTH - Gliwice
• ARCH ENEMY, DEATH ANGEL - Wrocław

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• DREADNOUGHT
• ÖDERBEAST- Maciek Zalasiński
• RPWL
• BLACK RIVER - Piotr Wtulich
• THE BLACK WATER PANIC PROJECT
• MARTY FRIEDMAN
• POKERFACE - Xen Ritter
• KAT & ROMAN KOSTRZEWSKI - Jacek Hiro

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• POKERFACE - Xen Ritter - Interview
• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - S » SOILWORK - 2019 - Verkligheten
SOILWORK - 2019 - Verkligheten

SOILWORK - Verkligheten


SOILWORK - Verkligheten

01. Verkligheten
02. Arrival
03. Bleeder Despoiler
04. Full Moon Shoals
05. The Nurturing Glance
06. When the Universe Spoke
07. Stålfågel
08. The Wolves Are Back in Town
09. Witan
10. The Ageless Whisper
11. Needles and Kin
12. You Aquiver
13. Summerburned and Winterblown*
14. In This Master's Tale*
15. The Undying Eye*
16. Needles and Kin (Original Version)*
* EPka „Underworld”

Rok wydania: 2019
Wydawca: Nuclear Blast
http://www.soilwork.org/





Od blisko 25 lat SOILWORK nieprzerwanie reprezentuje szwedzki melodic death metal (obecnie mocno unowocześniony). Grupa zaskarbiła sobie uznanie wśród zwolenników cięższych brzmień, zdobywając tym samym rzeszę oddanych fanów. Obok IN FLAMES, stanowią jedną z najbardziej rozpoznawalnych i liczących się grup w tejże stylistyce. Przez wszystkie lata działalności nie zapomnieli też o swoich korzeniach. Nie twierdzę jednak, że SOILWORK ugrzązł w przeszłości bo byłaby to nieprawda – panowie pozwalają sobie na śmiałe eksperymenty, próbując czegoś nowego, ale mimo wszytko metalowy duch wciąż jest szeroko obecny w ich muzyce i najlepiej świadczy o tym ich najnowsze wydawnictwo.

„Verkligheten” to już jedenasty album tej szwedzkiej formacji i wydawać by się mogło, że po tylu wydanych płytach, wielu latach aktywnego muzykowania, zespołowi z trudem przyjdzie nagranie czegoś świeżego. Wielu zespołom z takim stażem doskwiera wypalenie. To jednak nie dotyczy SOILWORK – grupa powróciła w pełni sił! Nie zaszkodziła im nawet utrata Dirka Verbeurena, który od jakiegoś czasu zasila szeregi MEGADETH. Zastępujący go 26-letni, Bastian Thusgaard dodał grupie nowej energii, werwy. Najlepiej świadczą o tym premierowe kompozycje, w których dzieje się naprawdę sporo. Od razu wtrącę, że panowie poszli w nieco innym kierunku, aniżeli miało to miejsce w przypadku dość mrocznego „The Ride Majestic”. Nowy materiał przywodzi na myśl „The Living Infinite” 2013, będący dla mnie najlepszym dokonaniem tego zespołu, przynajmniej do tej pory, ponieważ najnowsze wydawnictwo ma spore szanse by stanąć na podium. Premierowy materiał nie jest jednoznaczny stylistycznie. Oprócz dużej różnorodności, Szwedzi sprytnie lawirują pomiędzy przebojowością, a śmiałymi deathmetalowymi wtrąceniami. Dostajemy tego przedsmak zaraz po osobliwym intro, za pośrednictwem żywiołowego „Arrival”. Utwór podgrzewa atmosferę napawając optymizmem co do dalszej części płyty. Bywają momenty kiedy bębniarz torpeduje blastami, a cała reszta forsuje chwytliwe struktury o przyjaznej melodyce. Co istotne, ów połączenia – pozornie sprawiające wrażenie dysonansu – prezentują się naturalnie i jak najbardziej przekonująco. Nie bez znaczenia pozostają wielopłaszczyznowe partie wokalne. Björn Strid oprócz agresywnych „wydziorów”, nierzadko pozwala sobie na czyste zaśpiewy, co w znaczący sposób urozmaica i tak wysoce aktywny materiał. Można też napotkać nastrojowe momenty jak choćby te występujące we wstępach do „When Universe Spoke” czy też „The Nutring Glass” (utwór – zwłaszcza zwrotka – przywołuje na myśl specyfikę LORDI). Ogólnie rzecz ujmując, płyta zawiera sporą ilość potencjalnych hiciorów, które z całą pewnością sprawdzą się na żywo (szczęśliwcy mieli okazję przekonać się o tym na niedawnym koncercie w Krakowie…), a mowa o „Fool Moon Shoels” z fenomenalną wstawką thrashową (miazga totalna!), teledyskowym „Witan” z zapadającymi w pamięć melodiami, „Stålfågel”, do którego zrealizowano animowany teledysk czy też „Needles and Kin”, gdzie swojego głosu użyczył Tomi Joutsen (AMORHIS). Napomknę, że to nie jedyny gość na płycie, bo np. przy okazji wyróżniającego się na tle całości, „You Aquiver” można usłyszeć niejakiego Dave’a Sheldona (EXES FOR EYES).
Wracając do kwestii chwytliwości; faktem jest, że utwory dość szybko wpadają w ucho. Nie są to jednak jakieś tandetne pioseneczki o wątłej melodyce i wymuszonej chwytliwości – te kawałki to energetyczne bestie, które jakby nie było kąsają dotkliwie, a człowiek tylko i wyłącznie czerpie z tego przyjemność. Poza tym kawałki są dynamiczne, posiadają odpowiedni groove i feeling. Wszystko przyjemnie „jedzie” do przodu jak się patrzy i nie ma też mowy o nerwowej „spinie”, nierównych momentach. Do tego „Verkligheten” cechuje pokaźna ilość atmosferycznych zdobień. W tej kwestii zwiększyła się obecność fińsko brzmiących motywów (budzi to skojarzenia wobec kapel pokroju AMORPHIS). W rezultacie otrzymaliśmy płytę nastrojowo zróżnicowaną, wysoce ekspresyjną, skrzętnie przemyślaną i co by nie mówić, spójną.

Album (w wersji, którą posiadam) został rozszerzony o EPkę „Underworld”, dzięki czemu płyta zyskała cztery dodatkowe kawałki (a tak naprawdę to trzy, bo „Needles and Kin” zasila podstawowy zestaw). Jak to mówią, dobrej muzyki nigdy za dużo, i choć bonusowe kawałki nie odstają zbytnio od reszty, to wydaje mi się, że lepszym posunięciem byłoby umieszczenie ich na osobnej płycie (no ale to zawsze droższe rozwiązanie). W obecnej postaci zaburza się nieco struktura płyty i nie chodzi tu o dodatkowe dwadzieścia minut (choć to też nie pozostaje bez znaczenia), ale o ogólną spójność. Ponadto „Verkligheten” w tej postaci został wydany formie gustownego digipaku, którego główne opakowanie posiada jakby dwie okładki oraz – zamiast spisu utworów – dobrze znaną symbolikę (postać z kilofem). Na froncie, w formie złotych wyżłobień – oprócz motywu węża – znajduje się tytuł płyty i logo zespołu. Druga okładka wykorzystuje barwny, bajkowo – mitologiczny obraz, który pojawia się także na przedzie dołączonej wkładki. Ta prezentuje się schludnie i przejrzyście zawierając wszelkie niezbędne elementy (w tym różnotematyczne teksty, których rozgryzienie pozostawiam każdemu z osobna oraz tylko jedno zdjęcie całego zespołu). Najmniej okazale prezentuje się wewnętrzna część tekturowego opakowania (tu też zamieszczono listę utworów) utrzymana w „morskim” klimacie – nie wygląda to najlepiej. To w zasadzie tylko jeden element wobec, którego można mieć jakiekolwiek obiekcje. Reszta wzbudza wyłącznie pozytywne odczucia (przynajmniej u mnie), a jak będzie u innych? Czort jeden wie!

Nie mam bladego pojęcia jaki rozgłos przyniesie grupie ich najnowszy krążek, ale uważam, że jest to cholernie udany materiał, którego jakość pomysłów stoi na bardzo wysokim poziomie, zarówno pod względem wykonawczym jak również kompozytorskim. „Verkligheten” łączy w sobie naturalność, luz, przebojowość i metalowy żar. Do tego produkcyjnie nie budzi żadnych zastrzeżeń. SOILWORK bezsprzecznie stworzył wielką rzecz, która nie powinna przejść bez echa. Jestem pod wielkim wrażeniem „rzeczywistości” propagowanej przez Szwedów!

9/10

Marcin Magiera






Komentarze